Hur vill du känna dig i höst? ”Safe and social” eller ”Tense and defense”

Det är oxytocinnivåer som påverkar hur vi bearbetar känslor och reagerar på stress genom att verka lugnande på amygdala. Amygdala är en region i hjärnan som hela tiden läser av vår omgivning och om vi har hög aktivitet i amygdala så kan det ge upphov till känslostyrda utbrott, oroskänslor, ångestattacker och social fobi (1, 2)

Oxytocin är både ett hormon och en neuropeptid som verkar som en signalsubstans i hjärnan och andra delar av kroppen med mångfaldiga effekter (3, 4).

I dessa coronatider då råd om social distansering gäller är det kanske många som känner sig ensamma – framförallt nu när höstmörkret lägger sig och det inte är lika lockande att gå ut och ta sig hemifrån. Social kontakt, beröring och närhet är dock lika grundläggande för vår hälsa som goda sömnvanor och en näringsrik kost. Det beror till stor del just på frisättning av oxytocin.

De flesta förknippar säkert oxytocin med kramar och känslomässiga relationer oss människor emellan men oxytocin påverkar mångt mycket mer än så (5, 6). Oxytocin gör att vi kan läsa av varandras kroppsspråk och ”känna” vad andra tänker (7).

En annan viktig del i kroppen som oxytocin bidrar till är vår matsmältningsförmåga genom att verka stresslindrande och stimulera nervsystemet till ”rest and digest”. Oxytocin påverkar också mag-tarmmotoriken som kan lindra vid förstoppning och trög mage (8).

Oxytocin är även en viktig del när det kommer till vår kognitiva förmåga eftersom det styr vårt sociala nätverk i hjärnan som anses vara en grundläggande faktor till varför vi människor har utvecklat vår höga mentala kapacitet jämfört med andra arter (9-14).

Så vad kan vi då göra för att öka våra oxytocinnivåer fastän vi inte alltid kan kramas med någon?

  • Se till att du har något att bry dig om, ett husdjur eller kanske några krukväxter.
  • Var givmild och gör goda gärningar.
  • Lyssna på en annan människa, tala och låta den andra bli hörd.
  • Meditera med en intention av kärlek till andra och världen runtomkring genom ”loving-kindness meditation.

Referenser

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28867943/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18655902/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8258377/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9062665/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28864972/
  6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27626613/
  7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17137561/
  8. https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1113/JP280023
  9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19575315/
  10. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29795254/
  11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29405287/
  12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30359747/
  13. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18988842/