”Läckande tarm” – inte svart eller vitt

Begreppet ”läckande tarm” används lite slentrianmässigt för att beskriva ett tillstånd i vilket tarminnehåll som egentligen inte bör kunna passera tarmslemhinnan, ändå gör det, på grund av bristande barriärfunktion

Men faktum är att alla går igenom olika grader av ”läckande tarm” varje dag eftersom kroppens barriärfunktion i mag-tarmkanalen är i ett konstant dynamiskt tillstånd. Problem uppstår först när detta dynamiska tillstånd bidrar till en större tarmpermeabilitet än vad som anses vara ”normalt”.

Det här kan vara en bidragande faktor till många kroniska sjukdomar inkluderande autoimmunitet och andra kroniska inflammatoriska tillstånd. Det är därför vi på FunMed lägger stor vikt vid mag-tarmhälsa i mötet med alla våra patienter.

Som många säkert känner till utgörs ytlagret i tarmen av endast ett tunt lager epitelceller som sammanlänkas av proteinkomplex och utvärtes skyddas av en slemhinna med varierande tjocklek. Dessa proteinkomplex reglerar graden av tarmpermeabilitet och tillsammans med tarmslemhinnan påverkas av en mängd olika faktorer.

En vanlig faktor som kan bidra till ökad tarmpermeabilitet är gliadin som är ett glutenprotein och återfinns i vete, råg och korn (1). Därför rekommenderas oftast att utesluta dessa under en period i samband med att man arbetar med att förbättra mag-tarmhälsan.

Andra faktorer som negativt påverkar barriärfunktionen i mag-tarmkanalen:

  • Alkohol (2)
  • Tillsatsämnen i mat (3)
  • Bekämpningsmedel så som glyfosat (4)
  • Högintensiv träning (5)
  • Kronisk stress (6)
  • Skiftarbete (7)
  • Titandioxid (8)
  • Zinkbrist (9)

 Positiva faktorer som stöttar barriärfunktionen:

  • A-vitamin (10)
  • Aloe vera (11)
  • Berberin (12)
  • Boswellia (13)
  • Broccoli (14)
  • DHA (15)
  • Glycin (16)
  • Kolostrum (17)
  • Quercetin (18)
  • Smörsyra (19)
  • Zink (20)

Det finns alltså mycket du kan göra själv för att minska problem som sammanhänger med läckande tarm. Om du behöver vidare hjälp kan en funktionsmedicinare hjälpa dig med ytterligare utredning och behandling.

Boka tid för rådgivningssamtal med en FunMed läkare HÄR

Referenser

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16635908/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5711563/
  3. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1568997215000245
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15683179/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23075554/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6347514/
  7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27198191/
  8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24666995/
  9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25520366/
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2830290/
  11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25939330/
  12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30257361/
  13. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25955295/
  14. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1756464617305029
  15. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26104043/
  16. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27029941/
  17. https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpgi.00281.2010
  18. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27113704/
  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4443136/
  20. https://academic.oup.com/ajcn/article/104/2/526/4564661